Online marketing

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Veel bedrijven hebben een website of denken dat de bezoekers bij het vernieuwen van een website vanzelf binnenstromen. Nee, bij een nieuwe website beginnen de online marketing inspanningen pas! Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk relevante bezoekers krijgt?

Eén van de manieren om meer kwalitatief verkeer naar de website te krijgen, is zoekmachine-optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Dit is het optimaliseren van de website voor de organische/natuurlijke vindbaarheid in Google. De gratis bezoekers uit Google dus.

Bij mijn vorige werkgever heb ik SEO gedaan voor onder andere Allianz, Interpolis, Yarden, Mandemakers, Zorg van de Zaak en NLziet. Het was heel tof om voor die mooie namen online rendement te realiseren door middel van SEO.

Interesse? Neem contact op
zoekmachine-optimalisatie-findability

Vier pijlers van SEO

Honderden factoren spelen een rol in de rankings in Google. Deze factoren van zoekmachine-optimalisatie kunnen onderverdeeld worden in vier pijlers. De truc is om deze pijlers zo goed mogelijk in te richten, zodat de zoekmachine en gebruiker vrolijk worden van jouw website.

Een geblesseerde voetballer kan geen constante successen boeken en vormt zelfs een belemmering voor goede prestaties. Voetballers dienen van binnen en buiten gezond te zijn.

Vertaald naar SEO moet de website technisch gezond zijn: een goede snelheid, optimale URL- en menustructuur, juiste statuscodes (301, 302, 404 enz.), XML sitemap, robots.txt, de implementatie van Google Search Console enz.

Spelers van het team moeten trainen om beter te worden. Ook dienen er nieuwe spelers aangetrokken te worden om het team volledig en compleet te maken.

Vertaald naar SEO moet de content geoptimaliseerd zijn: content creatie en/of optimalisatie van bestaande content naar aanleiding van een gedegen zoekwoordenonderzoek.

De voetbalspelers gaan beter voetballen en winnen prijzen als een team. Hierdoor krijgen zij meer status en fans.

Vertaald naar SEO dient er meer autoriteit verworven te worden: het verhogen van de online autoriteit van de website in de vorm van SEO waarde, oftewel het realiseren van kwalitatieve, externe links naar de website.

De supporters moeten online gemakkelijk hun kaarten voor de wedstrijden kunnen kopen via een betrouwbare website. 

Vertaald naar SEO geldt dat UX-factoren steeds meer meewegen, dus: het aantal bezochte pagina’s per bezoek, tijd op de website en het bounce percentage.

Voordelen SEO

  • Je verbetert de natuurlijke/organische vindbaarheid, dus je betaalt geen kosten per klik
  • Gebruikers hebben meer vertrouwen in de natuurlijke zoekresultaten
  • Je kunt bepaalde actiepunten, zoals content schrijven, ook (deels) zelf oppakken
  • De vier SEO pijlers hebben ook een positieve werking op de prestaties van je website
  • Er liggen altijd kansen, zeker op long tail (zoekopdrachten vanaf 4 woorden)
  • Je wordt door SEO gedwongen om sterke content neer te zetten

Uitdagingen SEO

  • In tegenstelling tot SEA duurt het met SEO langer voordat je resultaat ziet
  • Concurrentie bepaalt de uren: meer/minder inspanning nodig voor de vindbaarheid
  • Er is kennis van SEO tools nodig en je moet de SEO trends continu volgen
  • De organische zoekresultaten worden deels weggedrukt door de advertenties in Google

SEO trajecten

SEO trajecten zijn bij mij altijd maatwerk, dus ik ga na aan welke pijlers er op jouw website gewerkt moet worden. Kennisdeling kan overigens ook door middel van een SEO training.

Ik wil meer informatie

Sluiten