User research

Online Marketing

User research

Je hebt een website, je genereert verkeer met zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren of social media ads. En dan? Hoe ervaren gebruikers je website? Komen zij obstakels of onduidelijkheden tegen? Het draait uiteindelijk allemaal om de gebruiker. Daarom is user research essentieel voor een conversiegerichte en gebruiksvriendelijke site.

User research is het onderzoeken van de behoeften van de gebruiker. Dit kan gedaan worden aan de hand van data (kwantitatief onderzoek), aan de hand van feedback (kwalitatief) of met een gebruikerstest. Al deze manieren van user research bieden inzichten in waar bezoekers op de website vastlopen of waar irritaties ontstaan.

Ik heb als user researcher gewerkt voor onder andere Jumbo, Ziggo, Ben, Yarden en Essent. Door het oplossen van knelpunten en het verbeteren van pagina’s op de behoefte van de gebruikers heb ik voor deze bedrijven conversiestijgingen tot wel 380% gerealiseerd. Op dit moment doe ik gebruikersonderzoeken en conversie-optimalisatie voor Philips.

Interesse? Neem contact op

Aanpak user research

User research met data in Analytics

1. Analyse van data

Er is veel informatie te halen uit de data uit statistieken van Google Analytics of Adobe Analytics. Je kunt hier onder andere uithalen hoe mensen door de site navigeren en waar zij vastlopen. Hieruit haal ik voor mijn klanten verbeterkansen die leiden tot een betere gebruiksvriendelijkheid en een hoger conversiepercentage.

User research met heatmaps

2. Bevindingen uit tools

Door gebruik te maken van tools als Hotjar of Usabilla vergaar je essentiële informatie over hoe gebruikers door je website lopen, waar ze vastlopen en vind je feedback over hun struikelblokken. Het geeft belangrijke duiding aan het waarom achter de data. Op basis van die informatie draag ik verbeterpunten en adviezen aan of creëer ik wireframes.

Gebruikersonderzoeken en user tests

3. Gebruikersonderzoeken

Hoe we dénken dat een gebruiker het design ervaart of wat er in de content moet komen mag niet leidend zijn. Wat gebruikers daadwerkelijk vinden is leidend. Voor een gebruikerstest heb je slechts 5 respondenten nodig om 80% van de knelpunten te ontdekken. Feedback van users kan hiermee tot hoge conversiestijgingen leiden, tegen relatief lage kosten.

Klantbeleving is essentieel voor CRO en UX

Vaak wordt in organisaties veel op basis van aannames beslist. Zeker als het gaat om design. Degene die altijd gelijk heeft is echter de gebruiker.

Het is zeer waardevol om te zien hoe een gebruiker diverse taken uitvoert en waar diegene tegenaan loopt. Daar kan user research enorm bij helpen.

Aangezien de uitkomsten uit user research een boost geeft aan de conversie en gebruiksvriendelijkheid van je website verdien je de investering ruimschoots weer terug. Dat is een zekerheid. User research is performance marketing!

 

Ik wil meer informatie

    Close Menu