Case Google Ads (SEA) - Infotheek
Probleem
De bedrijven onder de Infotheek Group (waaronder Xeptor, iPadhuur, Flex IT Rent BE & NL, Infotheek Assets) haalden onvoldoende rendement uit Google Ads. De status was: hoge kosten versus weinig conversies. Een risico voor elk bedrijf dat adverteert in Google, maar onvoldoende tijd heeft om ze in de gaten te blijven houden.
Eén van de belangrijkste oorzaken van de tegenvallende prestaties was de grootte en het aantal Google Ads accounts in combinatie met te weinig tijd. Bovendien was de campagnestructuur niet optimaal, waardoor er te vaak betaald werd voor bezoeken die onvoldoende relevant waren. Gevolg: onnodige kosten en de prestaties bleven achter. Aan Findability de vraag om dit op te lossen.
Doel
Er golden twee duidelijke doelstellingen: het Adwords account weer winstgevend maken én de klikkosten verminderen met 40%.
Oplossing
Na een check op alle SEA accounts van de bedrijven van de Infotheek Group stelde Findability op basis van de data en kansen een plan van aanpak op. Een herstructurering en optimalisatieslag in de Google accounts waren noodzakelijk.
Op basis van de prestaties en conversies uit het verleden zijn de campagnes volledig omgebouwd en geoptimaliseerd. Hierbij heeft Findability alle accounts van een nieuwe, bewezen effectieve campagnestructuur voorzien, met een focus op maximale relevantie. Deze is gericht op het verhogen van de CTR, verlagen van de CPC (kosten per klik) en het verhogen van het conversiepercentage.
Ook zijn vele advertenties herschreven, campagne-instellingen geoptimaliseerd en waar mogelijk/nodig de advertentie-extensies verrijkt. Uitgangspunten bij alle aanpassingen waren: maximale relevantie, conversiegerichtheid en het verlagen van de maandelijkse klikkosten.