Online marketing

Zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverteren

Een goede manier om meer relevant verkeer naar je website te krijgen naast zoekmachine optimalisatie is zoekmachine adverteren (ook wel SEA genoemd). Je krijgt hiermee vertoningen in Google en betaalt per klik op jouw advertentie.

Als je Google Ads goed inricht, kan het je een hoog rendement opleveren, tot wel 10 keer je inleg. Belangrijk is om het account maximaal relevant in te richten, zodat de zoekvraag van de gebruiker en de getoonde advertentie en landingspagina volledig matchen.

Ik beheer de Google Ads accounts van onder andere AT5, NH Nieuws en Onlinehoortoestel.nl. Daarnaast heb ik bij diverse klanten die de basis niet goed hadden staan succesvolle optimalisaties en herstructureringen doorgevoerd, zie mijn cases.

Interesse? Neem contact op
zoekmachine-adverteren-findability

Aanpak zoekmachine adverteren

Wat willen we bereiken met adverteren in Google? Moeten de campagnes gericht zijn op het realiseren van conversies of wil je meer naamsbekendheid? Afhankelijk van de doelen bepalen we de strategie in Google Ads.

De basis ligt in zoekwoordenonderzoek. We moeten nagaan waar je doelgroep op zoekt en waar de kansen liggen om op te adverteren. Bovendien kunnen we op basis hiervan inschatten hoeveel maandelijks klikbudget er nodig is.

Naar aanleiding van het zoekwoordenonderzoek creëert Findability een campagne-opzet die maximaal relevant is. Heb je al Google Ads campagnes lopen? Dan liggen er vaak kansen om de opzet te verbeteren voor een hoger rendement.

Zodra de basis staat of een herstructurering is doorgevoerd, kan het verdere optimaliseren beginnen. Google Ads vraagt continu om aandacht, om op basis van de gegenereerde data in het account te optimaliseren voor het maximaliseren van de prestaties. Ook kijk ik vanuit UX en CRO kritisch naar je landingspagina’s, omdat ook hier vaak grote winkansen liggen.

Voordelen SEA

  • De ads worden boven de organische resultaten vertoond, dus hoog in Google
  • Gericht targeten: met de advertentie beantwoord je een concrete zoekvraag
  • Direct online: campagnes live en dezelfde dag nog in de top 4 resultaten in Google
  • Goed meetbaar: kosten en baten zijn goed inzichtelijk
  • Diversiteit in vertoningen en mogelijkheden: search, Google Display, Google Shopping
  • Data uit Google Adwords is ideaal om te gebruiken voor zoekmachine optimalisatie

Uitdagingen SEA

  • Je betaalt per klik, dus het SEA account optimaal inrichten is belangrijk om geen onnodige kosten te maken
  • De concurrentie bepaalt de prijs: meer concurrentie is hogere kosten per klik
  • Continu bijsturen aan de hand van de data
  • Goede SEA kennis is noodzakelijk voor goede resultaten en efficiënt omgaan met budget

SEA naar een hoger rendement

Op het gebied van SEA campagnes of herstructureringen hanteer ik een aanpak die zich al bij vele klanten bewezen heeft, zoals bij de case van Infotheek en van NH Nieuws.

Ik wil meer informatie

Sluiten