Facebook adverteren
Facebook is een krachtig medium voor advertising. De reden hiervan is dat je heel concreet kunt targeten op specifieke kenmerken, interesses, leeftijd en demografische gegevens. Dit maakt dat de advertenties zeer gericht worden afgevuurd.
De Facebook campagnes richt ik in op basis van best practises, die algemeen gelden en die ik bij mijn eigen klanten heb gezien. Het doel van je campagnes kan zijn: branding, verkeer, leads of sales.
Ik heb succesvolle Facebook campagnes gedraaid voor onder andere Agrifirm, A2Media en Etan trampolines.

Aanpak Facebook adverteren
1. Aanleveren informatie en materiaal
De eerste stap is om af te stemmen wat de doelen van de campagne zijn en wat de beschikbare middelen en wensen zijn. Denk hierbij aan beeldmateriaal, doelgroepen, budget, schrijfstijl, maillijsten voor het eventueel aanmaken van look-a-like audiences enz.
2. Landingspagina
We bespreken welke landingspagina er beschikbaar is of gemaakt moet worden voor de Facebook campagne. Vanuit mijn kennis van UX en user research denk ik mee over het gebruiksvriendelijker en conversiegerichter inrichten van de landingspagina, lead form, enz.
3. Inrichten, meten en monitoren
Tijd om de campagne in te gaan richten. Ik ga alles in de Facebook Business manager inrichten en zorg ervoor dat de resultaten van de campagne zo goed mogelijk meetbaar zijn. Google Analytics, Facebook pixel en UTM-codes zijn hier manieren voor. Daarna houden we regelmatig contact om de status en mogelijke optimalisaties te bespreken.
4. Rapportage en evaluatie
Afhankelijk van het beschikbare budget en de resultaten van de campagne kent deze een bepaalde looptijd, waarna een rapportage zal volgen. Ook deze kunnen we nog even doorlopen om de resultaten te bespreken.